معرفی کتاب «اقتصاد توسعه؛ از فقر تا ثروت ملل»

خلاصه

امروزه مفهوم توسعه به‌واسطه شمول معنایی و مضمونی ابعاد گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و فراتر از اقتصاد در حوزه های فرهنگ، سیاست و اجتماع و… ورود می کند. به‌دلیل درهم‌تنیدگی مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جوامع کنونی، و تأثیرات متقابل آن‌ها بر یکدیگر، رجحان توسعه در یک زمینه بر زمینهٔ دیگر به نظر امری دشوار و نادرست می‌آید. به همین دلیل، بسیاری از نظریه‌پردازان علوم اجتماعی و اقتصادی بر این باورند که توسعهٔ اقتصادی با توسعه در دیگر زمینه‌ها نه‌تنها بی‌ارتباط نیست، بلکه ارتباطی عمیق دارد.

کتاب حاضر به‌ این مسئله‌ اساسی اشاره می‌کند که چرا شمار اندکی از کشورهای جهان به‌سطح بالایی از رفاه دست یافته‌اند و فقط تعداد انگشت‌شماری از اقتصادهای روبه‌توسعه به‌این سطح رسیده‌اند، در حالی‌که اکثریت این کشورها هنوز در فقر و رکود به‌سر می‌برند؟ چرا که نویسنده هدف بنیادین توسعه را رهایی از فقر میداند.

در نهایت هایامی بیان میکند، کشورهای در حال توسعه جهت توسعه‌یافتگی و رهایی از فقر باید نظامهای اقتصادی بهره‌ور و کارآیی را گسترش دهند که با سنن و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی خودشان منطبق باشد.

کتاب حاضر تحت عنوان «اقتصاد توسعه؛ از فقر تا ثروت ملل» توسط یوجیرو هایامی در ده فصل تنظیم شده است. این کتاب به همت دکتر غلامرضا آزاد ارمکی ترجمه و در نشر نی به چاپ رسیده است.

با ما همراه باشید:
کانال اندیشکده در پیامرسان بله: https://ble.ir/cdstt

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

×