گزارش هزینهکرد مد و پوشاک ایرانیان 1396-1401 مبتنی بر دادههای هزینه درآمد خانوار منتشر شد.
از جمله تحلیلهای مهم و قابل اتکا هم برای سیاستگذاران و هم نخبگان و پژوهشگران، بررسی الگوها و روند مصرف مردم در حوزههای مختلف است. صنعت مد و لباس از جمله حوزههای مهمی است که امروزه در اقتصاد جهانی از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. ایران نیز از این قاعده مستثناء نبوده و در حوزه مد و پوشاک آمار و ارقام معناداری را ثبت کرده است. بررسی و پالایش دادههای خام پرسشنامه هزینه درآمد خانوار مرکز آمار این امکان را فراهم می کند که میزان مصرف خانوارهای ایرانی اعم از شهری و روستایی و با ویژگیهای مختلف را بتوانیم در حوزه های متعدد، مورد تحلیل قرار دهیم. در همین راستا گروه سیاستپژوهی و تحلیل داده نمافر با همراهی اندیشکده حکمروایی فرهنگی (حرف) و اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه اقدام به آمادهسازی و انتشار گزارش هزینهکرد خانوارهای ایرانی در حوزه مد و پوشاک دربازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ کرده است. براساس این گزارش که متشکل از بررسی ۹۲ کد هزینهای خانوار است، مشخص شد که همواره مد و پوشاک از جمله نیازهای اساسی و مهم خانوارها محسوب میشود و اگرچه در این بازه زمانی با رشد نزولی مواجه بوده اما همواره در صدر نیازهای فرهنگی خانوارهای ایرانی جای گرفته است. این کاهش هزینه کرد در حوزه مد و پوشاک ناشی از شرایط اقتصادی و کم شدن توان خانوارها در تهیه البسه و موارد مربوط به مد و فشن است. لازم به ذکر است در این گزارش میزان هزینهکرد خانوارها در حوزه مد و پوشاک متناسب با استان محل سکونت، وضعیت تاهل، تحصیلات، دهک درآمدی، جنسیت، وضعیت اشتغال و… مورد بررسی قرار گرفته است.
جهت دریافت فایل کامل گزارش لطفا به اینجا مراجعه کنید یا با شمارههای ۰۲۱۶۶۰۶۵۱۳۹ _ ۰۲۱۶۶۰۶۵۱۴۰ تماس بگیرید.