فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و سطح توسعه‌یافتگی

خلاصه

از جمله مسائل مهمی که کشورهای مختلف در راستای توسعه شاخص‌های انسانی و تربیت نیروی کار بهره‌ور به آن توجه دارند، مقوله کتابخوانی و افزایش فرهنگ مطالعه است، چراکه مطالعه اندیشه و تفکر شهروندان یک جامعه را شکل داده و ارتقا می‌بخشد.

یادداشت ارائه شده تحت عنوان «فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و سطح توسعه یافتگی» در گام اول به بیان اهمیت و ضرورت فرهنگ مطالعه در جوامع و در گام بعد تأثیرات آن بر سطح توسعه یافتگی می پردازد. همچنین در این یادداشت اشاره ای به میزان روند و سرانه مطالعه در ایران و برخی کشورها شده است. نکته ای که اهمیت دارد این است که شیوه محاسبه میزان سرانه مطالعه در سطح جهان و داخل کشور بر مبنای شاخص‌ها و ادبیات متعارف تعریف شده است که این امر ممکن است موجب نادیده گرفتن برخی از شاخص‌ها و مولفه‌های بومی که در میزان مطالعه تأثیرگذارند شوند و زمینه‌ساز سوگیری و تورش در تحلیل نتایج شود.
این یادداشت به قلم سرکارخانم زینب زین‌الدینی، پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی و خلاق نگارش شده است.

فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و سطح توسعه‌یافتگی

هدف اصلی از مطالعه، تقویت ظرفیت فکری برای رشد پایدار و توسعه در جامعه است و برای دستیابی به پیشرفت و ارتقاء اجتماعی نیاز است فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین دانش آموزان، دانشجویان و افراد جامعه تقویت شود. خواندن مهم است چراکه ذهن و در واقع شهروندان هر جامعه را توانمند می‌کند، بنابراین باید در جامعه تشویق شود. خواندن افراد را قادر می‌سازد تا دانش، اطلاعات، مهارت‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌های لازم برای آگاهی و رشد فردی، خانوادگی، اجتماعی و ملی کسب کنند. مطالعه به افراد این امکان را می‌دهد تا مسائل کشور را به‌طور انتقادی تحلیل و درک کنند؛ بنابراین، فرهنگ مطالعه خوب، کلید توسعه است. خواندن افراد را قادر می سازد تا یاد بگیرند که چگونه ظرفیت‌های خود را توسعه دهند، با عزت زندگی کنند و کار کنند، در توسعه مشارکت کنند، یک شهروند آگاه بسازند، افراد را مدبرتر کنند، کیفیت زندگی را بهبود بخشند، تصمیمات آگاهانه بگیرند، تفکر انتقادی، خلاقانه و مستقل را توسعه دهند و به یادگیری ادامه دهند ( روترانا، 2012) و به طور کلی یکی از عوامل مهمی است که کیفیت پایگاه نیروی انسانی و رشد و پیشرفت جامعه را تعیین می‌کند.

شما می‌توانید متن کامل یادداشت «فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و سطح توسعه‌یافتگی» از لینک زیر دانلود کنید:

با ما همراه باشید:
کانال اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه در پیامرسان بله: CDSTT@

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

×