کار فرهنگی و ذهن خلاق

خلاصه

کار فرهنگی و ذهن خلاق
تمرکز مجدد نقد هنرمند و شبکه‌‌های اجتماعی در صنایع فرهنگی

نویسنده به طور انتقادی وضعیت رو به زوال کارکنان خلاق را در جوامع معاصر بررسی می‌کند. جوامعی که به دنبال تغییرات مرتبط با گفتمان خلاقیت نئولیبرالی، از توزیع منابع حول تولید فرهنگی تا مصرف، و از مدیریت «زمان کار» تا «زمان زندگی»تغییر یافته‌اند. این تغییرات مسیرهای شغلی را برای کارگران خلاق محدود کرده است و در نتیجه شرایط کاری استثمارگرانه را هم برای حرفه‌ای‌ و هم برای آماتورها ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی صنایع فرهنگی بر نوعی از کارآفرینی تاکید می‌کنند که از طریق بازار شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت درگیر کردن فرهنگ مصرف‌کننده ایجاد شده است. 

این کتاب نشان می‌دهد برای توجیه مشارکت مداوم کارکنان خلاق به  دیدگاهی متفاوت نیاز است. همچنین کتاب توجه ویژه‌ای به هویت کارکنان به حاشیه برده‌شده دارد. از نظر کتاب کار رهنگی را نه می‌توان به شکل انتزاعی از خودمختاری خلاق درک کرد و نه به عنوان راهی برای استثثمار خود. بلکه کارکنان خلاق باید نقد هنرمندانه را به کارگیرند تا ارزش‌های اجتماعی برای ساختن فرهنگ به عنوان وظیفه عمومی تلقی شود. 

کتاب اقتصاد خلاق؛ کار فرهنگی و ذهن خلاق توسط ژین ژو نگارش شده و در سال 2023 توسط انتشارات routledge منتشر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

×